Alla kan må dåligt ibland.
Du är kanske ledsen eller ensam.
Du tycker kanske att ditt liv
inte fungerar bra.
Det är inget ovanligt.
Du är inte ensam.
Vill du prata med någon
om hur du mår?
Du kan ringa till Ungdomsgruppen.
Då kan du få hjälp
så att du mår bättre.
Familjer kan ha problem
som familjerna inte kan lösa själva
Ni kanske bråkar med varandra i familjen.
Din mamma kanske dricker mycket alkohol.
Då kan det vara bra att prata med någon som kan hjälpa till.
Du kan ringa till mottagningsfunktionen för barn och familj.
Säg att du vill prata med någon
som jobbar på Ungdomsgruppen eller på mottagningsfunktionen.
Telefon: 0470-410 00
E-post: info@vaxjo.se
Det är viktigt att du trivs med din skola
och dina kompisar.
Om du känner dig ensam
eller tycker att någon är dum mot dig
kan du få hjälp.
På skolan finns det skolsköterska, kurator,
specialpedagog och psykolog.
De jobbar med att ge råd och hjälp
till barn som har problem.
De är bra på att prata
med människor som mår dåligt.
De kan hjälpa dig att må bättre.
De berättar inte för någon vad ni har pratat om.
SOS alarm, telefon 112