Teater, konsert och museum

Växjö teater
är en mycket gammal teater.
Intill teatern ligger konserthuset.
I både teatern och konserthuset
visas föreställningar
med teater, musik och dans.

Regionteatern är en annan teater
i Växjö.
På regionteatern jobbar skådespelare
som visar pjäser i Växjö
och på andra platser i kommunen.

Växjö har en kammarorkester.
Den heter Musica Vitae.
Den är känd både i Sverige
och utanför Sverige.
Deras lokal finns på Nygatan 6.

Det finns många olika museer
i Växjö.
På Smålands museum
kan du lära dig om Växjös och Smålands historia.
På museet finns även en glasutställning.

På Utvandrarnas hus
kan du höra om alla de svenskar
som flyttade till USA.
Många svenskar flyttade 
till USA på 1800-talet.

Växjö konsthall visar konst
från Sverige och andra länder.
Det kan vara film, foton, skulpturer
och målningar.
Konsthallen visar mest ny konst.

I konsthallens verkstad
kan du få prova på att skapa konst.

Mer information om konsthallens verkstad (ej lättläst information)

Du kan ringa eller mejla till oss

Telefon: 0470-410 00

Senast uppdaterad: 10 mars 2023