Om du är ung och mår dåligt

Om det är jobbigt hemma
eller jobbigt i skolan
kan du få hjälp.

Alla kan må dåligt ibland.
Du är kanske ledsen eller ensam.
Du tycker kanske att ditt liv
inte fungerar bra.
Det är inget ovanligt.
Du är inte ensam.

Vill du prata med någon
om hur du mår?
Du kan ringa till kommunen.
Då kan du få hjälp
så att du mår bättre.

Om du har det jobbigt hemma

Familjer kan ha problem
som familjerna inte kan lösa själva
Ni kanske bråkar med varandra i familjen.
Då kan det vara bra att prata med någon som kan hjälpa till.
Du kan ringa till gemensam kommunen.

Du kan ringa eller mejla till oss

Telefon: 0470-410 00

Om du har det jobbigt i skolan

Det är viktigt att du trivs med din skola
och dina kompisar.

Om du känner dig ensam
eller tycker att någon är dum mot dig
kan du få hjälp.

På skolan finns det skolsköterska, kurator,
specialpedagog och psykolog.
De jobbar med att ge råd och hjälp
till barn som har problem.

De är bra på att prata
med människor som mår dåligt.
De kan hjälpa dig att må bättre.
De berättar inte för någon vad ni har pratat om.

Senast uppdaterad: 5 januari 2026